‘Unieke uitstraling en beleving tegen industrieel entourage’
Letterlijk alle ruimte, onder de rook van Amsterdam, met een unieke atmosfeer. Marketing software specialist Bynder hoefde niet lang na te denken over de locatie voor haar internationale OnBrand event in oktober 2018. Het werd, net als overigens voor de editie van vorig jaar, SugarFactory in Halfweg. “Deze locatie heeft een unieke industriële look en feel. Precies dat maakt het meer dan voortreffelijk geschikt voor een modern eventconcept zoals wij dit voor onze internationale gasten voor ogen hebben”, aldus Kitija Rubike, PR en Brand specialist bij Bynder. “Door de historie van het complex, een voormalige suikerfabriek, voegt de accommodatie een speciaal industrieel karakter toe aan ons evenement.”
Door: Henny Beijer | Beeld: Dan Taylor
Place to be voor marketing experts
Meer dan 1600 deelnemers uit binnen- en buitenland kwamen op 11 oktober in SugarFactory samen voor Europa’s meest toonaangevende conferentie in het vakgebied van branding en marketing. Amsterdam is sinds 2015 eens per jaar de place to be voor iedereen die er toe doet in marketing, advertising, tech en design. Topmarketeers, brand directors en creatieven discussiëren een dag lang met elkaar over trends en toekomst in marketing. Daarnaast luisteren ze naar tal van keynote sprekers die hun visie geven op hoe merken bij consumenten en klanten top of mind en favoriet kunnen blijven in deze tijden van grote veranderingen. “We hadden dit jaar onder anderen Emanuele Madeddu van National Geographic, Max Amordeluso van Amazon en Perre van den Brink namens Vice op het podium.” Aldus Katija Rubike van Bynder.
Vondst
Voor OnBrand was de gehele evenementenlocatie van SugarFactory beschikbaar. Er werden twee hoofdpodia opgebouwd, twee workshopruimten geconstrueerd en een speciaal Brand Tech podium gecreëerd. Daarnaast waren er tal van lounge plekken, een outdoor foodplein en een partner ruimte waar kleinere ontmoetingsplekken werden ingericht, geschikt voor persoonlijke contacten. “Wat wij zelf heel bijzonder vonden was de zogenaamde Bynder Booth”, vertelt Marleen Meis, accountmanager SugarFactory. “Dat was een ongeveer vijf meter hoog echt houten object in de vrije ruimte tussen de vloeren van de begane grond en de eerste verdieping. Heel origineel en knap gebruik gemaakt van de mogelijkheden op dat punt in ons gebouw.” Ook de plaatsing van de VIP-ontvangst op het zogenaamde suikerdek was een vondst; subtiel afgescheiden en toch onderdeel van de ambiance van de conferentie. “En met een uniek uitzicht op het bietenspuithuisje, een orgineel element uit de tijd van de suikerfabriek..”
Uitstraling
Al vrij kort na de succesvol verlopen derde editie van OnBrand, destijds voor het eerst in SugarCity, meldde initiatiefnemer Bynder zich bij de locatie om de boeking voor 2018 te regelen. Rubike: “De locatie biedt volop ruimte om de bezoekersaantallen waar wij het over hebben, minimaal 1500 mensen, te kunnen herbergen en zo mogelijk wat meer met het oog op verdere groei van het aantal bezoekers. Wat dus in 2018 ook het geval was.” Minstens zo enthousiast was de opdrachtgever over de sfeer en ambiance van het complex: Zonder inrichting spreekt het door de authentieke fabriekssfeer al aan. Creatieven kunnen zich vervolgens volop uitleven om de uitstraling verder te verfijnen en verbijzonderen. “SugarFactory leent zich ervoor om de eigen creatieve productie ook daadwerkelijk te realiseren en de beschikbare ruimte volgens het ontwikkelde concept en thema in te richten. Ze geven ons hierin volop de vrijheid en gelegenheid.” “Waarbij wij als eigenaar natuurlijk expliciet de veiligheid van de gasten en de budgettaire haalbaarheid bewaken. Het moet immers in alle opzichten een geslaagde samenwerking zijn.”
Contrast
Waar OnBrand vorig jaar in het teken van technisch futurisme stond, was dit jaar gekozen voor een earth uitstraling als concept. Dat kwam terug in elementen van de inrichting – zoals het boom-object in de centrale ruimte – maar ook in het cateringconcept. Gerechten, hapjes en drankjes verwezen subtiel naar natuurlijk oorsprong en puurheid. Marleen Meis: “Dat bood ook wel een bijzonder contrast; het rauwe van de industriële elementen in het gebouw en dan de link naar aarde en oorsprong. Zo worden wij ook keer op keer weer verrast door de beleving die in onze fabriek kan worden neergezet.”
Complimenten
De gasten van Bynder kijken met eenzelfde verwondering terug op hun bezoek aan SugarCity, weet Rubika uit eerste evaluaties en reacties: “Onze gasten waren zeer onder de indruk van de locatie en van de sfeer waarin onze conferentie heeft plaatsgevonden. We hebben niets dan complimenten gekregen over de unieke beleving die we ze hebben geboden.” Waar ze graag aan toevoegt: “Wijzelf zijn uitermate content met de samenwerking. Medewerkers en staf van SugarFactory waren opnieuw uitermate behulpzaam. Het was eenvoudig en vooral plezierig om met hen samen te werken.” En dat gevoel is wederzijds, wil Meis benadrukken: “Een fijne opdrachtgever, open minded en realistisch. Dat maakt het werken bovenal aangenaam en constructief.