Op dinsdag 29 augustus 2023 verwelkomde SugarFactory in Amsterdam 270 event professionals voor de tweede editie van Project Playground: ’23 Choices’. Samen met onze partners Boozed, Hete Peper, Plugged Live Shows, The Fireflies en Bazelmans creëerden we een unieke en inspirerende ervaring.
23 Choices
Project Playground zag het licht in 2020 – ten tijde van de coronapandemie – om de eventbranche te inspireren en om het denken in creatieve oplossingen aan te moedigen.
Dit jaar lag de focus op bewustwording en keuzes maken. De bezoekers, allen werkzaam in de eventbranche, werden uitgedaagd na te denken over actuele thema’s als diversiteit & inclusiviteit, duurzaamheid en technologie & innovatie. ‘Hoe kunnen deze zaken bijdragen aan een evenement en hoe kun je hier tijdens het organiseren van een event rekening mee houden?’ Deze vraagstukken werden verkend tijdens ’23 Choices’.
Doolhof aan keuzes
Dat de bezoeker uit zijn ‘comfortzone’ moest komen, werd al duidelijk bij aanvang. Iedereen kreeg een andere starttijd en ook niet iedereen ging door dezelfde ingang naar binnen. Eenmaal bij de jouw ingang, kreeg iedereen een gestileerd gezichtsmasker op alvorens ‘The Maze’ te betreden. Hier bewandelde iedereen zijn eigen pad, met teveel keuzes om allemaal te beleven, waardoor iedereen individuele ervaringen opdeed, afhankelijk van de gemaakte keuzes. Voor dit doolhof aan keuzes werden bijna alle ruimtes in onze voormalige suikerfabriek benut. Bazelmans AV zorgde er met licht, geluid en techniek voor dat alle ruimtes optimaal tot hun recht kwamen.
Robotisering
Na de individuele ervaring in ‘The Maze’ vond iedereen elkaar voor even terug tijdens de ‘Gathering’, een netwerkborrel op de eerste verdieping van de Middenfabriek. Robotisering van de bediening was hier opvallend, een innovatieve oplossing in een wereld waarin horecapersoneel vinden soms knap lastig is.
Na de ‘Gathering’ werd de groep opgedeeld in drieën, elk naar hun eigen drie inspiratiesessies. In ‘The ABC of Futureland’ nam Jan Trendman de bezoekers mee in de laatste design- en consumententrends. Food designer Katja Gruijters nam haar publiek mee in de culinaire trends van nu. Ma’Ma Queen vertelde over haar reis tot de non-binaire trans-femme die ze nu is. Als aflsuitende inspiratiesessie combineerde Plugged een speech van Koen Colmbijn over Experience Design en Transformative Experience met een indrukwekkende show van The Fireflies, aan een met afval van single-use plastic gedecoreerde tafel.
Verwondering
De spectaculaire aankleding van de ruimtes en de ervaringen waren verzorgd door Boozed. Verwondering en creativiteit speelden de boventoon, zo was er een kleurrijke ‘knuffelruimte’ vol aaibaar pluche waar het oxytocine-niveau omhoogschoot.
Eten om bij stil te staan
Na de inspiratiesessies kwamen alle groepen bij elkaar voor een afsluitende borrel met walking dinner door Hete Peper in de Binnenstraat en Pulppersloods. Ook hier ging het om bewustwording en keuzes maken. Niets was wat het leek. Overheerlijke sushi, met geen enkel stukje echte vis erin verwerkt, of de prachtige ‘Fruits de Terre’ stand, opgemaakt als zeevruchten, maar vers van het land. Dan was er nog de Groente Slager, Watermeloen steak, paprika filet Americain en shaslicks die vleesachtig echt leken, zo per pondje mee afgewogen op de ouderwetse weegschaal. Zelfs het opeten van een asbak bleek zo gek nog niet, al was het in werkelijkheid een heel kunstig toetje!