In juni 2017 vond de eerste hackathon bij SugarFactory ooit plaats. Steeds meer bedrijven besluiten om te investeren in een hackathon, een concept dat is overgewaaid uit de Amerikaanse IT-sector. Maar wat is het nu precies? En, liggen er kansen voor jouw bedrijf?
Wat is een hackathon?
Een hackathon is een event waarbij meerdere teams van specialisten in korte tijd – tussen de 8 en 48 uur – oplossingen en waardevolle ideeën bedenken voor complexe vraagstukken. Het doel is om meerdere werkbare prototypes te ontwerpen die getest kunnen worden door het bedrijf dat de hackathon organiseert. Aan het einde van de hackathon wordt er een winnaar verkozen.
Waarom duurt een hackathon tussen de 8 en 48 uur?
Wanneer er weinig tijd is om een oplossing te bedenken voor een complex probleem, schakelen we over op een praktische en doelgerichte aanpak. We denken in mogelijkheden in plaats van in beperkingen. Die beperkingen leveren normaliter juist de vertraging op. Het gaat tijdens een hackathon om grootse ideeën, die misschien niet altijd realistisch zijn, maar van die creatieve ideeën kunnen in een later stadium de bruikbare onderdelen geselecteerd worden.
Er zijn bedrijven die hackathons organiseren met hun eigen personeel. Wat is daar de belangrijkste reden voor?
Een hackathon is een perfect middel verbinding te stimuleren bij grote bedrijven. Het is namelijk niet alleen een aangelegenheid voor developers. Juist door medewerkers uit verschillende lagen van het bedrijf en met verschillende functies deel te laten nemen aan de hackathon ontstaan er completere en creatievere ideeën. Projectmanagers, strategen en business developers kijken ieder op een eigen manier naar het probleem – maar wel met het oog op de cultuur en de positie van jouw organisatie in de markt – waardoor je nu wellicht verder kunt waar je eerder vastliep.
Maar je kunt ook externe deelnemers uitnodigen voor een hackathon. Wat is het voordeel daar dan van?
Je ziet ook dat veel bedrijven studenten uitnodigen voor hun hackathon. Het voordeel daarvan is dat zij als externe partij met een frisse blik naar een vraagstuk kijken. Het is tevens een mooi moment voor jouw recruiters om nieuwe contacten te leggen.
Wat is er nog meer belangrijk?
Je hebt een duidelijke case en een mooie gastenlijst van hackers. Maar bij het organiseren van een hackathon komt meer kijken dan het regelen van een grote ruimte met veel computers. Ga op zoek naar een locatie die bijdraagt aan de bijzondere sfeer van een hackathon, stel een passend side program samen en regel natuurlijk de verzorging van je gasten. Je vraagt deelnemers voor je aan het werk te gaan, dus zorg ervoor dat zij met veel plezier meewerken aan en terugkijken op deze dag(en). Start met een gezamenlijke kick-off met een interessante spreker om de toon te zetten. Dan is het tijd om aan de slag te gaan. Wanneer je techneuten uitnodigt, willen ze graag dat hun apparatuur beschermd is. Ook als ze even hun werkplek verlaten. Zorg dus voor beveiliging en een waterdichte verzekering. En van hard werken krijg je honger. Kies voor gemakkelijke hapjes en drankjes, want tijd voor een uitgebreid diner is er natuurlijk niet. Ook moet er een plek zijn waar men even kan ontspannen of waar ze juist – lichamelijk – actief kunnen zijn, zodat zij binnen no-time over die onvermijdelijke energiedip heen zijn. Ze zullen immers weinig slapen. Bepaal ten slotte de hoofdprijs voor de winnaars, die door een sterke jury worden gekozen, en sluit af met een feestje waar deelnemers de tijd krijgen om nog wat te netwerken. Want intrinsieke motivatie is minstens zo belangrijk.
De opvolging van een event is erg belangrijk. Ook bij een hackathon, toch?
Ja, dat is het zeker! Hoe leuk is het om deelnemers een after movie te kunnen laten zien van het event? Film de pitches en laat een video- en fotoverslag maken van het event. Het materiaal kun je vervolgens op social media delen, waardoor je jouw community levendig houdt en de deelnemers op een interactieve manier contact met elkaar kunnen onderhouden.
Hackathon organiseren bij SugarFactory
Bij SugarFactory hebben we veel ervaring met het organiseren van diverse soorten events. In juni 2017 vond de eerste hackathon bij SugarFactory ooit plaats. We weten dan ook dat je er met een standaard verbinding niet komt wanneer je een hackathon organiseert. Daarom bieden wij een sterk WiFi-netwerk aan. Ook is het bij ons mogelijk verschillende event ruimtes te combineren, om zo te voldoen aan de verschillende eisen die een hackathon stelt. Heb jij interesse in de organisatie van een hackathon bij SugarFactory? Neem dan contact met ons op.
Beeld: Hannie Verhoeven Fotografie