Organiseer jij binnenkort een event? Superleuk! Wij hebben een aantal event branding tips voor je op een rijtje gezet, want vergis je niet: ’t zit ‘m niet alleen in het simpelweg plaatsen van je logo…
Save the date
De datum is geprikt, tijd om een save te date te maken met een prikkelende inhoud, die de ontvanger ervan overtuigt de datum in zijn of haar agenda te zetten. Het oog wil ook wat, dus giet de uitnodiging in jouw huisstijl (logo én gekozen kleurschema) en verstuur ‘m 2-3 maanden van tevoren. Misschien heb je wel een event website of speciale Facebook-pagina aangemaakt? Vergeet dat dan niet te vermelden. De uitnodiging volgt later, wanneer je alle details hebt.
De juiste spreker
Ook de keuze voor een spreker is er een die aandacht verdient. De spreker geeft lading aan het merk. Onderzoek de mogelijkheden en ga voor diegene die de kennis en kunde van je organisatie nog maar eens bevestigt én die past bij de bezoekers van je event. Schat je in dat de komst van een top-spreker de genodigden zal doen besluiten om te komen, benadruk de komst dan ook zeker in de save the date en de uitnodiging.
De eerste indruk
Je hebt de gastenlijst compleet en de verwachte opkomst is hoog. Super! Maar dan wil je natuurlijk ook op het event zelf een goede eerste indruk maken. Branding is hierbij erg belangrijk. Zorg voor billboards, posters, vlaggen en bewegwijzering in jouw huisstijl. Laat zien dat je het professioneel aanpakt en dat er geen twijfel over mogelijk is waar je bezoekers moeten wezen.
Informatievoorziening
In plaats van een uitgeprint A4’tje met daarop het programma, kun je ook overwegen een mooi bedrijfsmagazine te maken. Bijvoorbeeld met een pre-interview met de spreker, bijzondere gebeurtenissen van het afgelopen jaar en de reden van het event. Dat A4’tje belandt vaak in de prullenbak, maar een mooi vormgegeven magazine zijn mensen meer geneigd mee naar huis te nemen. Een ander idee is het plaatsen van videoschermen. Hierop kun je, wanneer bezoekers nog even moeten wachten tot de start, inhoudelijke video’s over je bedrijf laten zien.
De aankleding
Door een bijzondere prop te gebruiken geef je bezoekers iets om over te praten (én te fotograferen). Die extra moeite zullen ze niet snel vergeten. Leuk voorbeeld: het wodkabedrijf Absolut organiseerde een evenement om de release van hun nieuwste smaak – appel – te promoten. Een van de rekwisieten bestond uit een ‘appelboomgaard’ met rijpe appels. Elke appel bevatte een speciaal ontwikkelde sticker met het logo van Absolut.
Catering
Er zijn tegenwoordig talloze hapjes waarop je jouw logo kunt plaatsen, maar je kunt gerechten ook verbinden aan je waarden. Staat maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel van je organisatie? Kies dan bijvoorbeeld voor een lokale cateraar die gebruikmaakt van verantwoorde producten. Je kunt daarnaast de verbruiksartikelen zoals servetten voorzien van branding. Zo plaatste Grey Goose vorig jaar een weetje over de geschiedenis van het bedrijf op de servetten die zij gebruikten in een pop-up shop als onderdeel van hun merkcampagne Fly Beyond.
Thank you for coming
Ook opvolging is natuurlijk part of the deal. Een aftermovie is de ultieme terugblik. Gasten beleven een evenement opnieuw en thuisblijvers weten meteen waarom ze er de volgende keer wél bij moeten zijn. Plaats hem ook zeker op de website. Een aftermovie straalt uit wie je bent en waarvoor je staat. Zo komt jouw boodschap op een informele manier over.
SugarFactory
Goed om te weten is dat je jouw event bij SugarFactory kunt vormgeven met leveranciers waar je het liefst mee werkt. Werk je liever met cateraars die alle ins en outs weten over onze locatie? Of zoek je een bureau dat veel ervaring heeft met event branding? Wij hebben een groot netwerk binnen de evenementenbranche en een aantal vaste leveranciers waar wij graag mee samenwerken. We adviseren je dan ook met plezier en bespreken graag de mogelijkheden met je. Mail of bel ons gerust voor meer informatie.
Beeld: PwC Assurance All Event 2015